Pena....itulah sahabat setiaku untuk berkongsi kisah...

Monday 14 July 2014

Resepi Raya:Biskut Nestum Horlicks Bercoklat




Salam Ramadan hari ke-17....sapa dah mula buat biskut raya?Hehehe..aku dah start semalam..so aku nak kongsi resepi biskut yg aku buat.Resepi ni aku buat sendiri...senang dan main campak2 sbb aku tak guna sukatan khusus.Biskut ni mmg ada tiap tahun sbb rasanya sedap.Kalau nak try buat,jom tgk resepi di bawah..

Bahan-bahan:

1 1/2 cawan butter (guna marjerin pun boleh)

1 cawan gula icing (aku kurangkan)

2 biji telur

1 sudu kecil baking powder

1/2 cawan nestum

1/2 cawan horlicks

Tepung gandum(agak2 saja hingga adunan jadi doh lembut)

Tepung ubi

Perasa vanilla

Coklat masakan dan coklat rice(sebagai hiasan)


Cara-cara membuatnya:

1. Pukul butter dan gula hingga sebati.Masukkan telur satu persatu dan mix hingga sebati.Kemudian masukkan perasa vanilla,nestum dan horlicks.Mix lagi hingga adunan sebati.

2.Seterusnya masukkan tepung ubi lebih kurang 1/2 cawan,baking powder dan sebatikan.Kemudian masukkan tepung gandum sehingga adunan menjadi doh lembut.Terap biskut ikut suka.

3.Panaskan oven pada suhu 130 darjah celsius dan masukkan adunan biskut tadi.Ketika membakar,suhu jangan terlalu tinggi.Guna suhu 100-130 celsius dahulu supaya bahagian dalam biskut masak.Bila dah masak,baru naikkan suhu kepada 140-150 celsius (tapi bergantung kepada oven anda).



0 comments:

Post a Comment

© aku.gadis.pena, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena