Pena....itulah sahabat setiaku untuk berkongsi kisah...

Saturday 12 July 2014

Resepi Ramadan: Butter Prawn Berkuah

Assalamualaikum...selamat berpuasa..rasanya dah 2 hari aku tak share resepi kan..?So hari ni aku nak share resepi lauk pula...Semalam aku masak udang butter berkuah utk dinner.Mcm nilah rupa butter prawn tu..

Nampak menyelerakan kan tak?

Bagi siapa yang suka makan udang,mesti akan suka masakan ni.Rasanya lemak manis pedas...Kalau nak cuba masak sendiri,aku ada resepinya....


Bahan-bahan:

Udang segar

2-3 sudu besar butter

Bawang merah

Bawang putih

Daun kari

Susu cair

1 sudu kecil tepung jagung (dibancuh dgn air..Kalau takda tepung jagung,boleh guna tepung gandum)

Cili padi

Cili merah (dihiris)

Minyak

Gula dan garam

*Sukatan bahan ikut suka.

Cara-cara memasak:

1. Goreng udang sehingga bertukar warna.Tak perlu goreng lama.Angkat dan toskan.

2.Masukkan butter ke dalam kuali dan tunggu hingga cair.Masukkan bawang merah dan bawang putih.Tumis sebentar.Kemudian masukkan daun kari.Kacau sebati.

3.Masukkan susu cair dan kacau.Seterusnya masukkan udang, cili merah, dan cili padi. Kacau dan masukkan bancuhan tepung jagung utk menjadikan kuah pekat.Akhir sekali, perasakan dengan garam dan gula.

Mudah kan...?Selamat mencuba.

0 comments:

Post a Comment

© aku.gadis.pena, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena