Pena....itulah sahabat setiaku untuk berkongsi kisah...

Tuesday 24 June 2014

Recipe of the Day:Sambal dari Udang Geragau Kering

Morning....selamat pagi rabu.

Sekali lagi aku nak share resepi ringkas tp kali ni nak bagi resepi menghasilkan sambal belacan.Tapi tajuk entri takda pula sebut sambal belacan kan?Sebenarnya aku buat sambal belacan tapi disebabkan sambal belacan dah habis time aku nak buat resepi ni, aku pn create la resepi lain utk hasilkan sambal belacan.Memandangkan time tu yg ada cuma udang geragau kering, maka aku pun gunakanlah imaginasi menghasilkan sambal belacan yg lain sikit.Jemput la tgk gambar kat bawah ni...


Hidang bersama ulam-ulaman

Resepinya adalah....

Bahan-bahan:

Bahan utk dikisar

Udang geragau kering (digoreng terlebih dahulu) atau belacan 

3-4 biji bawang merah

3 biji bawang putih

1 biji bawang besar

3-4 biji tomato

1 tangkai cili merah

Cili padi (ikut suka berapa banyak)

Bahan lain

Air limau nipis (ikut cita rasa,nak masam letak lebih)

Gula dan garam


Cara-cara membuatnya:

1. Kisar semua bahan menggunakan blender.

2. Setelah semua bahan selesai dikisar, masak sambal tersebut tanpa menggunakan minyak di atas kuali dan biarkan mendidih. Pastikan sambal sentiasa dikacau supaya tidak hangit.

3. Perah limau nipis ke dalam sambal dan perasakan dgn garam serta gula secukup rasa.Boleh dihidangkan.

*Memandangkan warna sambal agak pucat mengikut warna udang geragau,aku tambah sedikit sos tiram bagi memberi wrna lebih gelap pada sambal ni.


Mudah kan...?Selamat mencuba...


0 comments:

Post a Comment

© aku.gadis.pena, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena