Pena....itulah sahabat setiaku untuk berkongsi kisah...

Wednesday 25 June 2014

Recipe of the Day:Non-fried Bihun Cendawan



Tgk dr gambar mcm tak sedap tp belum cuba belum tahu.


Morning blog readers..dua hari lagi menjelang ramadhan dan aku makin teruja nak share resepi mudah dan low bajet supaya takda la berlaku pembaziran kalau kita masak sendiri kan..tapi resepi kali ni bukan aku yg hasilkan sebaliknya jiran aku yg buat.Dia bagi makanan ni selepas kenduri dan rasanya sgt sedap.So aku pn tnya my mum la sbb mama pn tlg2 jiran tu buat persediaan kenduri. Ini resepinya...

Bahan-bahan:

Bihun

Su'un

Cendawan hitam

Udang kering/udang segar

Garam

Cara memasaknya:

1. Rebus bihun dan su'un sehingga lembut.

2.Goreng cendawan dan udang(kalau guna udang segar) dlm minyak yg sedikit.Cukup utk buatkannya masak dan lembut.

3.Campur cendawan dan udang tadi dlm campuran bihun dan su'un tadi.

4.Perasakan dgn garam dan boleh jg tmbh bahan perisa lain jika perlu seperti sos tiram dan cili padi yg dah ditumbuk.

Senang kan resepi ni.Yg penting jimat masa dan tidak mengunakan minyak utk menggoreng bihun.Just gaul-gaul bagi sebati dan siap dihidang.Mungkin ini boleh jadi hidangan ramadhan korang nanti.Selamat mencuba...

2 comments:

  1. Perghhh..memang sedap dan pasti akan dicuba ...nak2 bulan puasa ni..buat berbuka

    ReplyDelete
  2. Ya..mmg sedap dan mudah.selamat mencuba.selamat berpuasa.

    ReplyDelete

© aku.gadis.pena, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena