Pena....itulah sahabat setiaku untuk berkongsi kisah...

Friday 10 October 2014

Recipe of the Day:Daging Masak Merah



Ni memang sedap..sedap..sedap!

Assalamualaikum..selamat pagi..how's your week?Harap semua ok la kan...hari ni aku nak share satu lagi resipi yg memang sedap tp made by my cinta hati la..hihhihihih...aku jadi pemerhati dan tukang rasa je..bila dia masak,blm pernah aku ckp tak sedap..tengokla gmbr ni,dlm gmbr pn nampk sedap ok..!Kalau aku yg buat,main cincai je la...ok la ok..jom aku share resipi...masak ni utk lunch pn best ni..

Bahan-bahan:

Daging lembu

2 ulas bawang merah

3 ulas bawang putih (ditumbuk bersama bawang merah.Nak hiris pn boleh)

1 inci halia(ditumbuk atau dimayang halus)

5 sudu besar cili kisar

Sos tiram

Sos cili

Air

Minyak

Garam dan gula

Cili hijau dan bawang besar sebagai hiasan


Cara-cara menyediakannya:

1.Tumis bawang merah,bawang putih dan halia hingga naik bau.Kemudian masukkan cili kisar dan masak hingga pecah minyak.Masukkan sos tiram dan sos cili.Seterusnya masukkan daging dan 1 cawan air.Kacau seketika dan biarkan masak.

2.Jika kuah menjadi kering tetapi daging blm empuk,tambah air sehingga daging betul-betul masak dan kuah menjadi pekat.Masukkan cili hijau dan bawang besar.Akhir sekali perasakan dgn garam dan gula secukup rasa.

Sedia utk dimakan...Selamat mencuba


0 comments:

Post a Comment

© aku.gadis.pena, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena