Pena....itulah sahabat setiaku untuk berkongsi kisah...

Friday 4 April 2014

Recipe of the Day : Ikan Masak Kicap


Hello blog readers..

Ok, secara jujurnya aku rasa bosan petang ni dan tergerak hati naluri nak update blog. So, aku nak share resepi yang mudah untuk korang semua. Aku memang suka memasak tapi aku tak pernah lagi kongsi apa-apa resepi dalam blog ni..jd tak salah kan kalau aku 'show off' sikit masakan aku..cehhh..

Tengahari tadi aku masak Ikan Masak Kicap dan honestly, resepi ni masih baru bagi aku walhal resepi ni dah ramai yg buat kan? So,this is my first try...


Tadaaa....!Ni hasil air tangan aku..aku tak tahu apa nama ikan ni sbb aku ni 'buta ikan' sikit tapi kalau korang nak try masak, korang boleh guna ikan bawal or ikan tenggiri..jgn guna ikan merah sudah la ye...

Bahan-bahan :

Bahan untuk dikisar

4- 5 ulas bawang merah

2-3 ulas bawang putih

1/2 biji bawang besar

1/2 ulas halia

Cili padi (ikut suka nak letak berapa banyak)

*Kalau nak cepat, korang boleh kisar..kalau nak ala2 tradisional, tumbuk guna lesung ok...


Bahan-bahan lain

Ikan

Serbuk kunyit

Kicap pekat

Kicap manis

Sos tiram

Cili kisar

Cili merah/daun bawang/daun kucai/bawang besar (yang ini ikut suka..tak letak pn tak apa)

Bahan perasa jika diperlukan


Cara-cara memasak :

1. Lumurkan ikan dengan serbuk kunyit dan garam. Panaskan minyak dan goreng ikan separa garing. Kalau suka garing, korang boleh goreng sampai garing.

2. Setelah ikan siap digoreng, tumis bahan kisar tadi hingga naik bau. Kemudian, masukkan cili kisar dan tunggu sehingga cili kisar masak.

3. Masukkan sos tiram dan kacau. Seterusnya masukkan kicap pekat dan kicap manis. Kacau sehingga sebati. 

4. Masukkan cili merah/lada benggala/daun bawang/daun kucai/bawang besar. Perasakan dengan garam dan gula sekiranya rasa belum mencukupi.

5. Akhir sekali, masukkan ikan dan gaul hingga sebati dengan kuah kicap. Kemudian, boleh dihidang dan dimakan bersama nasi.


Senang kan...Bagi yang berminat, bolehlah mencuba...

0 comments:

Post a Comment

© aku.gadis.pena, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena